Direktlänk till inlägg 3 mars 2008

Matt 13:41-43 Forts. Jesus förklarar liknelsen om tistlarna och vetet

Av Anna* - 3 mars 2008 01:33

41Jag ska sända ut mina änglar, och de ska rensa ut allt ont från Guds rike och allt som leder till synd.

 42De onda människorna ska de kasta i den brinnande ugnen. Där kommer man att gråta och skära tänder.

 43Men de rättfärdiga kommer att lysa som solen i sin Fars rike. Lyssna på vad jag säger!


Jag blir så glad över bibelställen som dessa. Jag ska förklara varför.


När jag tänker på kristna människors sätt att tänka så är det ofta med en blind övertygelse som de påstår att de måste tillrättavisa andra och få dem att förstå vad som är synd och inte. Kort sagt vill de agera Helig Ande. Men det jobbet är redan upptaget.


Här så gör Gud klart för oss att det är änglarnas jobb att utverka domen. Det är inte vi som ska döma, vi ska inte bestämma något om det som kommer i framtiden. Vi kommer att lysa som solen om vi är rättfärdiga. Det måste vara vårt mål och vår mening.


Jag brukar säga att vi är som speglar. Ju bättre putsade vi är, ju mer kan vi reflektera Jesus på ett trovärdigt sätt. Vi har inget eget sken, men när vi lär oss att reflektera den fullkomliga så lyser vi med rättfärdighet. Människor kan se det ljuset i oss och runt oss.


Dessutom vill de ha del av det vi har. Därför kan vi frimodigt gå överallt och veta att Jesus är det som människor ser. Som representanter för det himmelska fortsätter vi att helga oss för att vara värdiga och gör det av glatt hjärta.


Ju mer vi behöver ta itu med i våra liv, ju större planer kan vi vara säkra på att Gud har för oss. Var välsignad med frid i rikt mått!

 
 
Bruno

Bruno

3 mars 2008 02:03

Hur kan du glädjas över att människor kastas i en brinnande ugn för att Gud funnit dem vara onda? Det finns dessutom många bud om vad Gud finner misshag i, berättelsen om Noa och hans familj är ju talande. Det slutade med en kollektiv bestraffning som dränkte, i stort sett, allt levande. Min åsikt är att dödsstraff är fel oavsett vem som utfärdar domen.

http://hagaborg.blogspot.com

 
Anna*

Anna*

3 mars 2008 14:30

Vet du, Bruno, det var inte alls det jag skrev om i bloggen. Jag skrev om att den ende som är rättvis och som vet allt och kan döma rättvist också kommer att göra det en dag. Det gör att vi inte alls ska döma vare sig levande eller döda. Trycket på dig och mig och alla andra som så gärna har åsikter om ditt och datt, plockas bort och vi får möta varandra som människor, beröra och låta oss beröras av Guds godhet och nåd som är tillgänglig för alla människor oavsett vad de varit med om, tycker eller tänker. Du får också ta emot godheten och nåden i rikt mått. Var välsignad! Anna*

http://dagensbibelord.bloggagratis.se

 
Mirre

Mirre

3 mars 2008 15:47

Hej. tack...vad kul att du varit på min sida. Jag har även en sida till mirre.nu
Gud välsigne dig oxå med ditt fortsatta arbete. Mirre

http://maritkratz.bloggagratis.se

 
Bruno

Bruno

3 mars 2008 15:49

Jag tror säkert att du svarar ärligt i ditt svar. Men du citerade Matt 13:42 "De onda människorna ska de [änglarna] kasta i den brinnande ugnen." och kommenterar "Jag blir så glad över bibelställen som dessa." En sådan dom, att kastas i en brinnande ugn, kan jag inte uppfatta som försvarlig. Rättsuppfattningen går onekligen tillbaks till det första århundradet i vår tideräkning då dödsdomar kunde utfärdas i Stora rådet för ex vis hädelse. Se artikel: http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_406839.svd
Jag tar i första hand ställning mot dödsstraffet som metod. Den kan inte göras ogjord. I det fallet litar jag inte heller på änglar. Enligt vilken rättsuppfattning kastar dessa folk i ugnar som de anser gjort något fel?
Visst blir det groteskt då konsekvenserna dras ut på det sätt som jag gjort ovan. Men det är ju så det står i Bibeln. Och lagen som det refereras så ofta till är ju den mosaiska lagen.
För säkerhets skull upprepar jag att jag inte tror att du menar att man skall kasta folk i brinnande ugnar någonsin.

http://hagaborg.blogspot.com

 
♥Omsluten♥

♥Omsluten♥

3 mars 2008 16:46

Ingen är glad över att det kommer att gå illa för andra människor. Jag vet att inte Anna* ens tänker så. Om du har varit in på hennes andra bloggar och gruppen på MSN så skulle du veta att hon har ett väldigt stort och varmt hjärta för människor. Bibelstället är grymt och ändå var det uppfriskande att se på det på ett nytt sätt så som du skriver, Anna*. Jag håller med dig och tackar dig för att du visade mig detta! Självklart ska vi inte hålla på och göra Guds jobb. Du är så dyrbar för mig!
Kram,
♥Omsluten♥

http://omslutens.spaces.live.com

 
Anna*

Anna*

3 mars 2008 16:55

Just för att det inte är möjligt för människor att utfästa straff för all ondska så är jag glad att det är Gud som kommer att ta hand om de onda. Observera att det står att han endast tar itu med de ONDA. Gud är den som vet vad som gömmer sig i en människas hjärta och Han förmår utrannsaka våra hjärtan och njurar. Därför är jag övertygad om att Han också dömer rättvist. Det finns också alltid en möjlighet för alla att välja Jesus som Herre i sina liv och undgå detta grymma straff. Det finns inget Gud hellre vill, än att Hans barn kommer till honom och han får möjlighet att ge oss allt gott och även hjälpa oss av med det skrot som förpestar våra liv. Det är en vinn-vinn situation.

Med välsignelse i rikt mått,

Anna*

http://www.torpet-edsbyn.se

 
Anna*

Anna*

3 mars 2008 16:57

Hej Omsluten och Mirre!
Trevligt att se att ni hittat hit!
Kramar till er båda,
Anna*

http://groups.msn.com/forbonstorpet

 
Bruno

Bruno

3 mars 2008 20:11

Det är med en viss bedrövelse jag läser ditt svar. Jag trodde inte att det där gamla strafftänkandet förespråkades av någon längre. Matteus uppfattning om ugnar där man bränner människor ger dåliga associationer.
Nya Testamentet innehåller förvisso bättre och mer positiva framställningar om tolerans och förståelse för människors felsteg och svagheter.

http://hagaborg.blogspot.com

 
nevermind

nevermind

3 mars 2008 22:28

Intressant omröstning.hmmm Det käns som om alla svarsalternativ är fel ...eller rätt. Jag skulle säga att det inte är någon ide att mäta vi har alla gått miste om skönheten o är i lika stort behov av att bli renade.

ha det / MG

http://nevermind.bloggagrais.se

 
Anna*

Anna*

4 mars 2008 01:06

Hej igen, Bruno!
Om vi ska titta på bibeln så står det att Gud själv ska döma i både nya och gamla testamentet. Men jag är också övertygad om att det inte kommer att vara en enda människa som kommer att vara förvånade när den dagen kommer. Gud, som vet allt och är den ende som KAN döma rättvist, uppenbarar det som finns i var och en. Det viktiga är att vi håller de bud Jesus gav oss. De är väldigt enkla och tillgängliga för varje människa oavsett kön, utbildning och allt annat som människor kan komma dragande med. Minsta lilla barn kan klara av det. Det handlar om kärlek till Gud, sin nästa och sig själv. Älska varandra! Jag är övertygad om att Guds tolerans är enormt stor och jag är innerligt tacksam för det.
Guds frid,
Anna*

http://dagensbibelord.bloggagratis.se

 
Anna*

Anna*

4 mars 2008 01:07

Trevligt att du tittade in nevermind!
Jag har korrigerat omröstningen för jag håller med dig. Jag hoppas att det är bättre nu. Allt gott och rik välsignelse!
Anna*

http://dagensbibelord.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna* - 12 augusti 2008 12:20

 30-31 Sedan lämnade Jesus och lärjungarna området och gick genom Galileen. Eftersom han fortfarande hade mycket att undervisa dem om, ville han vara ensam med dem och försökte därför att undvika all uppmärksamhet. Människosonen kommer snart att bli ...

Av Anna* - 11 augusti 2008 12:08

 25 Jesus såg att folk nu kom springande från alla håll. Då tillrättavisade han den onde anden: Du döve och stumme ande, sa han, jag befaller dig att komma ut ur detta barn och aldrig mer fara in i honom!  26 Anden skrek då vilt och började rycka och...

Av Anna* - 10 augusti 2008 12:00

 14 Nedanför berget hade mycket folk samlats, och resten av lärjungarna hade råkat i diskussion med några judiska ledare.  15 När de fick se Jesus komma gående blev de häpna och sprang fram till honom för att hälsa på honom.  16 Vad är det ni diskut...

Av Anna* - 9 augusti 2008 11:36

 9 När de gick ner för bergssluttningen befallde Jesus dem att inte med ett ord nämna om vad de sett, förrän Människosonen uppstått från de döda.  10 Därför höll de det för sig själva, men talade ofta om det och undrade vad han menade med att uppstå ...

Av Anna* - 8 augusti 2008 11:26

 1 Jesus sa vidare till dem: Några av er som står här nu, kommer att leva kvar och få se Guds rike komma med väldig kraft.   2 Sex dagar senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och Johannes till toppen av ett högt berg.Plötsligt förändrades hans utsee...

Ovido - Quiz & Flashcards