Alla inlägg den 16 mars 2008

Av Anna* - 16 mars 2008 00:32

21 Jesus lämnade sedan denna del av landet och vandrade de åtta milen till Tyros och Sidon.

 22 En kananeisk kvinna, som bodde där, kom till honom och bad: Herre, kung Davids son, visa barmhärtighet mot mig. Min dotter har en ond ande i sig och den plågar henne ständigt.

 23 Men Jesus gav henne inget svar, inte så mycket som ett ord. Då uppmanade lärjungarna honom att skicka iväg henne. Säg till henne att gå härifrån för hon irriterar oss med sitt tjat, sa de.

 24 Då sa han till kvinnan: Min uppgift är bara att hjälpa judarna.

 25 Men hon kom närmare och föll på knä och bad honom: Herre, hjälp mig!

 26 Det är inte rätt att ta brödet från barnen och ge det åt hundarna, sa Jesus.

 27 Ja, jag vet det, svarade hon, men till och med valparna under bordet har rätt att äta smulorna som faller där.

 28 Kvinna, sa Jesus till henne, din tro är stor, och du ska få det du bett om. Och hennes dotter blev omedelbart botad.


Jag förundras över detta replikskifte. Det är en annan sida av Jesus som blir tydlig. Ibland får vi lätt en sned bild av hur Han var här på jorden. Som om Jesus skred fram med händerna lätt sammanpressade framför sig. Men Han var helt och hållet människa också.


När jag märker kvinnans desperation och Jesu avvaktande hållning så är det något som faller på plats för mig. Hon var ihärdig. Jesus förbarmade sig över henne. Lite av denna ihärdiga, desperation är det som har fört mig långt på min vandring med Gud.


Det är som om vi kan beröra Guds hjärta genom att framhärda i att begära och tro på Guds förmåga att ge oss bönesvar. Ibland sker det omedelbart och då prisar vi Gud, jublar och berättar om de under vi varit med om. Andra gånger blir det en mer gradvis förändring och då kanske vi inte kan peka på helandet och se den exakta stunden det vände.


Hur det än ser ut i våra liv, så finns det hjälp att få. Vi kan få begära mer än vi har rätt till och veta att vi talar med den Gud som alltid är vaken och lyssnar till våra ord. Han vill ge oss bönesvar. Det är inte som det var i gamla testamentet längre. Gud vill ge oss allt gott!


Ändå kan det vara saker och ting som hindrar oss från att ta emot fullt ut av det goda Gud vill ge oss. Det kan vara därför vi behöver vara envisa och fortsätta att be om det vi behöver och vara vissa om att vi kommer att få det vi ber om för Gud är god. Han vill ge oss det vi behöver och kommer därför att låta allt falla på plats åt oss i rätt tid.

Ovido - Quiz & Flashcards