Alla inlägg den 21 mars 2008

Av Anna* - 21 mars 2008 00:32

13 När Jesus kom till Caesarea Filippi frågade han sina lärjungar: Vem säger människorna att jag är?

 14 De svarade: En del säger Johannes döparen, andra Elia, andra Jeremia eller någon annan av profeterna.

 15 Då frågade han: Vem tror ni att jag är?

 16 Simon Petrus svarade: Du är Messias, den levande Gudens Son.

 17 Du kan verkligen känna dig lycklig, Simon, Jonas son, sa Jesus. Min Far i himlen har själv uppenbarat detta för dig. Ingen kommer till insikt om det själv.

 18 Du är Petrus, en klippa, och på den klippan kommer jag att bygga min församling. Inte ens helvetets makter ska kunna besegra den.

 19 Och jag ska ge dig himmelrikets nycklar. De dörrar du låser på jorden ska låsas i himlen. Och de dörrar du öppnar på jorden kommer att öppnas i himlen!

 20 Sedan förbjöd han lärjungarna att berätta för andra att han var Messias.


 Ingen kommer till insikt om det själv! Det är ett ord som vi kan ta till våra hjärtan och fundera riktigt ordentligt på. Om ingen kan komma till insikt om att Jesus är Messias själv så betyder det att Gud behöver vara inblandad i varje människas upplevelse av frälsning, nåd, kärlek, barmhärtighet.


Det är alltså Gud som behöver uppenbara att Jesus är vägen, sanningen och livet. Det handlar inte om oss, utan om en Gudomlig uppenbarelse som är tillgänglig för alla människor som har öppna och villiga hjärtan.


Det är på den bekännelsen Jesus proklamerade att Han skulle bygga sin församling. Det finns en enorm nåd i det också! Att det inte handlar om hur duktiga vi är, hur andliga eller syndfria. Det handlar om en uppenbarelse given av Gud som hjälper oss att tro.


Genom tron på Jesus som Herre och Frälsare får vi evigt liv. Det är genom Jesu slutliga syndoffer på Golgata som vi har blivit fullständigt benådade och fått tillgång till nådens tron och fått evigt liv som gåva.


Tänk dig att du stod på kö att avrättas i elektriska stolen och Jesus kom och sa: Jag tar det fullkomliga straffet och nu går du fri.


Ovido - Quiz & Flashcards