Direktlänk till inlägg 31 januari 2008

Matt 9:1-8 Jesus botar en lam man

Av Anna* - 31 januari 2008 08:45

1 Sedan steg Jesus i en båt och for över till sin hemstad Kafarnaum.

 2 Det dröjde inte länge förrän några män kom till honom med en förlamad pojke som låg på en bår. När Jesus såg deras tro sa han till den sjuke pojken: Var inte ledsen, min vän. Jag har förlåtit dina synder!

 3 Hädelse! Den mannen gör sig själv till Gud! sa några av de religiösa ledarna till varandra.

 4 Jesus visste vad de tänkte och frågade dem: Varför tänker ni onda tankar?

 5 Vilket är lättast att göra? Förlåta honom hans synder eller att bota honom? Sedan vände han sig till den förlamade pojken och sa:

 6 Men för att bevisa att Människosonen har makt att förlåta synder här på jorden, säger jag till dig: Stå upp, ta din bår och gå hem!

 7 Och pojken reste sig upp och skyndade sig hem.

 8 När folket såg vad som hade hänt blev de först förskräckta, sedan började de att lovprisa Gud för att han gett en sådan makt till en människa!


 Det måste ha varit väldigt förvirrande för människor att se under och mirakler ske. De ledare som här tänkte ont om Jesus blev genomskådade samtidigt som Gud bevisade att Jesu ord hade kraft. Det är otroligt mäktigt att tänka sig hur det skulle ha varit.


Det finns tillfällen i historien då det skulle ha varit väldigt intressant att få kika in och se människors reaktioner och höra deras diskussioner. Detta är en av dessa tillfällen. De religiösa, precis som religiositet idag, fördömde allt de inte förstod. Hela deras uppsyn skvallrade med all säkerhet om hur de upplevde Jesus ord. Ändå bevisar Jesus att orden var kraftfulla och verksamma.


Idag är det goda nyheter för oss. Vi vet att Guds ord är levande och verksamma. Dessutom vet vi att det finns saker som inte är bundna av naturlagar och som inte kan påverkas av de som inte har fått förståelsen för det ännu. Vi har en frihet att göra gott när som helst, på det sätt vi känner är rätt och efter vårt mått av tro och uppenbarelse.


Vi kan ha tillräckligt mycket generositet att vi inte dömer andra. Deras övertygelse kan vara nog så viktig som min. Deras väg kan vara lika bra som min. Om de frågar efter min åsikt behöver jag vara noga med att inte tala om för dem vad de ska göra. Jag kan däremot förklara vad jag skulle ha gjort i den situationen om jag har uppenbarelse över det.


Svaren finns i varje människas eget djup. De flesta formulerar frågor som ska ge svar på sådant de redan känner inom sig. Gud har lagt ner en del av evigheten i varje människas hjärta. Det gör att vi känner igen sanningen när vi hör den och känner igen det som är sant när vi ser det.


Därför kan vi också uppleva hur Gud talar sin sanning till oss genom bibelordet och formar våra liv i enlighet med det som kommer att hjälpa oss och ge oss mest tillfredsställelse i livet. Det betyder inte att dessa omvandlingar är lätta. De är definitivt inte lätta alls, men de är värda att brottas med för att få se resultatet i våra egna liv.


Jesus har förmågan att förlåta synder. För den som går omkring med en tung skuldbörda är detta goda nyheter. För den som har iklätt sig skammen är det också en viktig funktion. Men utöver detta så har Jesus förmågan att hela, bota, läka ut och skapa nytt. Var och en har ett intresse av att få något inom oss upprättat och få kroppen att komma i balans.


Oavsett problemet vi har kan vi komma till Jesus och se hur vi blir omhändertagna, omslutna av kärlek och upprättade till ande, kropp och själ. Det jublar inom mig vid tanken på det och vid tanken på allt Gud redan har gjort i mitt liv. Med full förtröstan på att Gud kommer att fullborda det han påbörjat går jag vidare på livets väg tillsammans med Honom och lär mig något för var dag som går!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna* - 12 augusti 2008 12:20

 30-31 Sedan lämnade Jesus och lärjungarna området och gick genom Galileen. Eftersom han fortfarande hade mycket att undervisa dem om, ville han vara ensam med dem och försökte därför att undvika all uppmärksamhet. Människosonen kommer snart att bli ...

Av Anna* - 11 augusti 2008 12:08

 25 Jesus såg att folk nu kom springande från alla håll. Då tillrättavisade han den onde anden: Du döve och stumme ande, sa han, jag befaller dig att komma ut ur detta barn och aldrig mer fara in i honom!  26 Anden skrek då vilt och började rycka och...

Av Anna* - 10 augusti 2008 12:00

 14 Nedanför berget hade mycket folk samlats, och resten av lärjungarna hade råkat i diskussion med några judiska ledare.  15 När de fick se Jesus komma gående blev de häpna och sprang fram till honom för att hälsa på honom.  16 Vad är det ni diskut...

Av Anna* - 9 augusti 2008 11:36

 9 När de gick ner för bergssluttningen befallde Jesus dem att inte med ett ord nämna om vad de sett, förrän Människosonen uppstått från de döda.  10 Därför höll de det för sig själva, men talade ofta om det och undrade vad han menade med att uppstå ...

Av Anna* - 8 augusti 2008 11:26

 1 Jesus sa vidare till dem: Några av er som står här nu, kommer att leva kvar och få se Guds rike komma med väldig kraft.   2 Sex dagar senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och Johannes till toppen av ett högt berg.Plötsligt förändrades hans utsee...

Ovido - Quiz & Flashcards