Alla inlägg den 8 januari 2008

Av Anna* - 8 januari 2008 14:30

17Tro bara inte att jag har kommit för att upphäva Moses lag och det profeterna sagt. Nej, jag har kommit för att uppfylla dem och för att de ska förverkligas.

 18Jag försäkrar er: Varje ord i lagen ska gälla så länge jorden består och tills dess syfte är uppnått.

 19Den som bryter ett enda bud, och lär andra att göra likadant, kommer att vara den minste i himmelriket. Men de som håller Guds lagar och lär andra att göra det kommer att bli stora i himmelriket.

 20Men jag varnar er. Om ni inte har mer att komma med än fariseerna och de judiska ledarna, så kommer ni alls inte in i himmelriket.



Det häftiga i sammanhanget är att fariseerna och de andra judiska ledarna hade överlåtit hela sina liv till att undervisa människor om Jesus och kände ändå inte igen honom när Han kom. De förstod inte att det var Jesus som var Guds son för att han inte kom i en konungagestalt. Han kom som en vanlig människa, ridande på en åsna och vandrade omkring i byar med budskapet om nåd och upprättelse.


De förväntade sig något annat.


I bibeln kan vi se hur Jesus var och mitt mål i livet är att bli mer som Jesus och mindre som kyrkor i allmänhet. Det är inte sunt att kopiera varandra inom kyrkan. Det är sunt att använda den bästa förebilden och så strävar alla att bli lik den. I detta fall är det Jesus som är den perfekta förebilden.


De som undervisar andra har större krav på sig än andra. Den som inte lever så som den lär blir dömd hårdare av Gud själv. Detta för att beskydda folket och för att se till att det finns nåd och upprättelse, kärlek och frid inom de kristna leden. Jag tycker att det är bra och ber att Gud ska hjälpa mig hålla upp standarden så att jag inte vilseleder någon som är beroende av mig.


Samtidigt så vet jag att Gud vägleder alla som har ett rätt hjärta, dvs. ett hjärta som vill följa honom och göra det bästa. Om något blir fel ändå, så finns det nåd för det. Ingen lättköpt nåd, för synd straffar sig själv, men en nåd för ödmjuka och förkrossade hjärtan.


Må Gud hjälpa oss att låta nåd gå före rätt och låt oss hålla frid så långt det kommer an på oss.


Det intressanta är också att lagen var given för att vi skulle få insikt om att vi inte kan hålla den. Nådens tid lever vi i och därför är det så märkligt att endast lagen ges till ungdomar och de som studerar kristendom. Lagen, med alla krav och måsten, är till för den som gått länge med Gud. Inte de som börjar lära känna Honom just nu.


Var välsignade, vänner,


Anna*

Ovido - Quiz & Flashcards