Alla inlägg den 4 januari 2008

Av Anna* - 4 januari 2008 14:22

18En dag när han vandrade längs Galileiska sjön fick han se två bröder: Simon (som senare fick namnet Petrus) och Andreas. De var fiskare till yrket och höll på att lägga ut nät.

 19Jesus ropade till dem: Kom med mig så ska jag visa er hur man fiskar människor!

 20Och de lämnade omedelbart näten och följde honom.

 21Lite längre bort på stranden såg han två andra bröder, Jakob och Johannes, sitta i en båt med sin far Sebedaios. De höll på att laga nät. Han ropade också på dem, och

 22genast lade de ifrån sig sina nät, lämnade sin far och följde med Jesus.


Det här är otroligt och helt fantastiskt! Jag undrar verkligen hur det var under den tiden att få möta Jesus. Det måste ha varit något enastående. Dessa människor såg det och följde honom genast. De valde att lämna hela sin försörjning och all sin trygghet och gick genast ivaäg med Jesus.


De lämnade sina hem. Hur många av oss lämnar vår trygghet och går helt och fullt tillsammans med Jesus? Skulle vi ha gjort det på den tiden? Var det annorlunda då?


Jag har inga bra svar på dessa frågor och vi kan endast spekulera i hur vår egen reaktion skulle ha varit. Men det är beundransvärt och jag har ofta funderat på hur det kunde komma sig, hur Jesus var för att de skulle lämna allt och följa honom utan minsta tvekan.


Som sagt, jag har inga svar, bara funderingar.


Allt gott till dig idag,


Anna*

Ovido - Quiz & Flashcards