Alla inlägg den 29 januari 2008

Av Anna* - 29 januari 2008 09:09


23 Sedan steg han i en båt och for över sjön tillsammans med lärjungarna.

 24 Plötsligt blåste en fruktansvärd storm upp med vågor högre än båten. Men Jesus sov.

 25 Då gick lärjungarna fram till honom och väckte honom och började ropa: Herre, hjälp oss! Vi sjunker.

 26 Men Jesus svarade: Varför är ni så rädda? Och varför har ni så svårt att tro? Sedan reste han sig upp och tillrättavisade vinden och vågorna, och stormen avtog och allt blev lugnt.

 27 Lärjungarna blev alldeles häpna. Vem är han, sa de till varandra, eftersom till och med vindarna och sjön lyder honom?


Jag kan tä'nka mig oron hos lärjungarna i båten då de försöker att överleva stormen. De undrade säkert hur det kunde komma sig att Jesus lugnt låg kvar och sov, när det så uppenbart var stora problem för dem. Jag kan tänka mig funderingar i stil med: Han måste sova bra hårt för att inte vakna av det här!


Men utav min egen erfarenhet så kan Gud komma in och stilla stormen åt oss precis som Jesus gjorde här när lärjungarna väckte honom. Han reser sig upp och förebrår dem en del för att de inte har mognat tillräckligt för att ha tro för vågornas stillande själva. Sedan gör han verket inför deras ögon och bygger upp den tron inom dem.


Om vi får se att det kan göras så kommer vi själva också att klara av det i framtiden. Det är möjligt byggs in i oss och då blir det också möjligt. Gud är suverän på att visa oss hur det omöjliga blir möjligt, bara vi tittar i rätt riktning och gör det som krävs från vår sida. Från hans sida är allt redan klart.


Andra gånger har jag upplevt hur Gud stillar oss mitt i stormen istället. Då är det mindre viktigt att stormen stillas. Den kanske till och med är nödvändig för att blåsa bort en del skräp och torra döda löv. Då lugnar han oss så att vi står ut med att det stormar runt omkring.


Om Gud är för oss, vem kan då vara emot oss? Om Gud fyller oss med Sin frid så spelar det ingen roll om stormen stillas eller om vi blir stillade mitt i alltihop. Friden lägger sig inom oss och vi får en visshet om att allt kommer att bli okej. Det finns ingen skönare känsla!


Dessutom byggs den tro som vi alltid behöver få en större portion av!

Ovido - Quiz & Flashcards