Alla inlägg den 19 januari 2008

Av Anna* - 19 januari 2008 14:44

25Därför säger jag: Oroa er inte för pengar till mat och dryck och för kläder att ha på kroppen. Livet är mer än att äta och dricka, och en människa betyder mer än kläderna hon har på sig.

 26Se på fåglarna! De oroar sig inte över vad de ska äta. De behöver inte så eller skörda eller skaffa sig matförråd för er himmelske Far ger dem mat. Och ni är mycket mer värda för honom än de.

 27Kan all er oro lägga ett enda ögonblick till era liv?

 28Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på liljorna på fälten. De bekymrar sig inte för sina kläder.

 29Och ändå var inte kung Salomo i all sin prakt så vackert klädd som de.

 30Och om Gud nu på ett så underbart sätt bryr sig om blommorna, som står här i dag och är borta i morgon, ska han då inte ha omsorg om er? Litar ni alltjämt så lite på Gud?

 31-32Oroa er alltså inte för vad ni ska äta och dricka. Varför är ni som de som inte känner honom? De jagar efter allt detta och bekymrar sig för det. Men er himmelske Far vet redan vad ni behöver.

 33Och han kommer att med glädje ge er allt vad ni behöver, om ni ger honom första platsen i era liv och lever efter hans vilja.

 34Bekymra er alltså inte för morgondagen. Även den kommer Gud att ta hand om.


En stor del av vår ork och styrka läcker ut från oss genom stress och oro. När vi inte ser vägarna själva så har Gud allt under kontroll. Han sätter händelser i rörelse som ska ge oss allt det vi behöver och mer därtill när vi väljer att gå tillsammans med Honom och göra Hans vilja.


Det kanske är svårt att förstå hur man kan veta att det är Guds vilja, men det är inte så svårt som man kan tro. Gud har tydligt i bibeln talat om vad han vill. Om du är intresserad av att veta vad Gud tycker och tänker om olika saker så kan du läsa bibeln från pärm till pärm. När du gör det så kommer du att få uppleva hur Gud belyser olika delar av den så att du får fundera lite extra på det som står där.


Med tiden, sedan du börjat lita på Gud och låter honom visa dig djupare ting, så kommer bibeln att öppnas på ett helt nytt plan för dig där den Helige Ande kommer med insikter du inte hade förut. Det är jätte häftigt. Men allt har sin tid. Jag kan bara uppmuntra dig med att det bara blir bättre och bättre.


De första gångerna jag läste bibeln var det mer som att jag torrläste. Det var inte särskilt intressant och jag gjorde det för att jag hade bestämt att jag skulle göra det. Jag lärde mig massor men det var inga stora uppenbarelser som kom just då. Jag hade en hel del frågeställningar som jag fick ge tillbaka till Gud och begära svar på och med tiden fick jag svaren.


De följande gångerna har jag fått fler och fler uppenbarelser och fått se bibelorden ut ett helt annat perspektiv. De har låst upp stora delar av min personlighet och det är på grund av det jag sett i bibeln som jag är den människa jag är idag.


Gud välsigne din läsning,


Anna*



Ovido - Quiz & Flashcards