Alla inlägg den 9 januari 2008

Av Anna* - 9 januari 2008 14:31

21I Moses lag lydde regeln: 'Om du dödar någon döms du själv till döden.'

 22Men jag säger: Om ni bara är arga på någon, om det så är i era egna hem, hänger domen över er! Om ni kallar en vän idiot ska ni ställas till svars för det. Och om ni förbannar honom så väntar er helvetets eld.

 23Om du därför står inför altaret i templet för att bära fram ett offer åt Gud och plötsligt kommer ihåg att en vän har något emot dig,

 24så lägg ditt offer framför altaret och gör upp din sak med honom. Kom sedan och bär fram ditt offer till Gud.

 25Försök att så fort som möjligt komma överens med din fiende innan det är för sent, och han går till domstol, och du blir satt i fängelse,

 26där du måste stanna tills du betalt vartenda öre på din skuld.


Här har Jesus skärpt lagen. Han säger till de människor som redan känner Gud att de inte ska tro att de är så fantastiskt duktiga, att de inte är bättre än alla andra. Vem av oss har inte träffat kristna människor som tycker att de är överlägsna för att de är så duktiga kristna?


Här slår Jesus hål på alla sådana tankar. Han skärper lagen så att de som vet bättre också förväntas bete sig bättre. Det är inte alls orimligt och det ger oss en känsla av Guds oerhörda godhet och rättfärdighet. Tacksamt inser vi att Gud är en kärleksfull förälder som förväntar sig mer av större barn än bäbisar. Han förväntar sig en sund utveckling och en mognad som ska komma med tiden.


Det gör mig lycklig! Jag drar paralleller till min egen uppgift som förälder och inser att jag inte tappar tålamodet med mina små för jag ser hur de kämpar och strävar efter att klara det enda eller det andra. De klättrar upp på samma stol femtioelva gånger för att de vill bli självständiga och stora. Vi uppmuntrar deras försök och jublar när de klarar något nytt.


Sådan är Gud. Samtidigt så är Han vred över de människor som skulle kunna bättre men istället sätter sig till doms över andra. De har Han inte mycket till övers för. De som skvallrar och uttalar elakheter ligger risigt till.


Så låt oss lyfta varandra och välsigna varandra. Det är mycket trevligare och det ger mer i längden för både andra och oss själva.


Guds frid,


Anna*

Ovido - Quiz & Flashcards