Direktlänk till inlägg 26 januari 2008

Matt 8: 5-13 En romersk officer visar stor tro

Av Anna* - 26 januari 2008 01:48

5-6 När Jesus kom till Kafarnaum, kom en romersk officer fram till honom och bad att han skulle komma hem till honom och bota hans tjänare, som låg förlamad och med svåra plågor.

 7 Ja, sa Jesus. Jag ska komma med och bota honom.

 8-9 Då sa officeren: Herre, jag är inte värd att ta emot dig i mitt hem. Och det är inte nödvändigt för dig att komma. Om du bara här och nu säger: 'Bli frisk

 10 Jesus blev mycket förvånad och han vände sig mot folket och sa: Jag har inte sett en sådan tro hos någon person i hela Israels land!

 11 Och jag säger er att många människor, likt denne romerske officer, ska komma från hela världen och sitta ner i himmelriket tillsammans med Abraham, Isak och Jakob.

 12 Men många israeliter, för vilka riket från början var bestämt, ska kastas ut i mörkret utanför, till den plats där ingen kommer att höra deras gråt och jämmer.

 13 Sedan sa Jesus till den romerske officeren: Gå hem. Det du tror har hänt! Och just i det ögonblicket blev pojken frisk. 


Jag blir impad av att se denna passage. För det första visar det att det inte handlar om att vara på samma plats som den man ber för. Det går bra ändå. För det andra visar det att tro kan räcka långt. När vi väljer att tro på Guds ord kan det ske mäktiga ting.


Många av de Judar som väntat på Jesus hela sitt liv och fört berättelser vidare från släkte till släkte, kände inte igen honom när han kom. De arbetade faktiskt emot honom för att han inte var son till en stor kung och visade sin rikedom och makt offentligt på det sätt de förväntat.


Men det är just att Jesus var den han var och gjorde det han gjorde som gör att han blir stor i mina ögon. Han har gått igenom allt det vi kan utsättas för på jorden, men oerhört mycket värre ting. Han har upplevt smärta, sorg, övergivenhet, främlingskap, han var flykting och utstött, hånad, bespottad, föraktad och även den egna familjen lämnade honom, till slut vände också Gud ansiktet från honom och ångest lägrade sig.


Han, om någon, kan förstå mig när jag går igenom tuffa grejer. Han, om någon, kan trösta för att han har medlidande och så stor kärlek att det var för min skull hans händer och fötter samt sida blev genom borrade. Det var för att återvinna nycklarna till dödsriket som han dog för att sedan uppstå. Det är i Honom som jag har helandet och det är genom tron på Honom som jag blir upprättad.


Tack för den tro Du gett mig, Gud! Tack för helande, upprättelse och frid i Ditt namn. Amen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna* - 12 augusti 2008 12:20

 30-31 Sedan lämnade Jesus och lärjungarna området och gick genom Galileen. Eftersom han fortfarande hade mycket att undervisa dem om, ville han vara ensam med dem och försökte därför att undvika all uppmärksamhet. Människosonen kommer snart att bli ...

Av Anna* - 11 augusti 2008 12:08

 25 Jesus såg att folk nu kom springande från alla håll. Då tillrättavisade han den onde anden: Du döve och stumme ande, sa han, jag befaller dig att komma ut ur detta barn och aldrig mer fara in i honom!  26 Anden skrek då vilt och började rycka och...

Av Anna* - 10 augusti 2008 12:00

 14 Nedanför berget hade mycket folk samlats, och resten av lärjungarna hade råkat i diskussion med några judiska ledare.  15 När de fick se Jesus komma gående blev de häpna och sprang fram till honom för att hälsa på honom.  16 Vad är det ni diskut...

Av Anna* - 9 augusti 2008 11:36

 9 När de gick ner för bergssluttningen befallde Jesus dem att inte med ett ord nämna om vad de sett, förrän Människosonen uppstått från de döda.  10 Därför höll de det för sig själva, men talade ofta om det och undrade vad han menade med att uppstå ...

Av Anna* - 8 augusti 2008 11:26

 1 Jesus sa vidare till dem: Några av er som står här nu, kommer att leva kvar och få se Guds rike komma med väldig kraft.   2 Sex dagar senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och Johannes till toppen av ett högt berg.Plötsligt förändrades hans utsee...

Ovido - Quiz & Flashcards