Alla inlägg den 21 februari 2008

Av Anna* - 21 februari 2008 23:25

33 Ett träd känns igen på sin frukt. Ett gott träd bär god frukt. Dåliga arter gör det inte.

 34 Ni huggormsyngel! Hur kan onda män som ni tala om vad som är gott och rätt? Det är människans hjärta som bestämmer vad hon säger.

 35 En god människas ord avslöjar de rika skatterna inom henne. En ondsint människa är fylld av gift, och man märker det när hon talar.

 36 Och jag säger er att på domens dag kommer ni att få stå till svars för varje tomt ord ni talar.

 37 Era ord nu avgör ert öde då. Antingen kommer ni att frias genom vad ni sagt, eller också kommer ni att dömas av det.


Det Jesus säger här kan vi ta till oss i de flesta situationer i livet. Vi behöver inte skynda oss att bedöma om något är rätt eller fel. Det kommer att visa sig med tiden. Det som hela tiden bär god och rik frukt är det goda. Om frukten är sur och halvrutten så vet vi att trädet inte är gott.


Låt det ta tid. Ge frukten tid att komma, mogna och bli presenterad. Då vet vi om det är något att satsa på eller inte. Den som inte bär god frukt och som inte kan bjuda på den frukt som ändå kommer, behöver vi inte heller döma. Det är deras egna ord som kommer att fria eller fälla dem.


På många sätt är det mest rättvist att vi ska dömas efter våra egna ord. Det är inte vad andra har sagt eller vad andra anklagar oss för som kommer att vara avgörande. Gud är inte sådan. Det är våra egna ord och vår egen övertygelse som kommer att fria eller fälla oss.


Alltså kan jag fundera över vad det är jag säger. Menar jag det jag säger och säger det jag menar eller går jag omkring och talar tomma ord. Jag kommer att få stå till svars för de tomma orden också. Är jag beredd att göra det? Är jag ärlig och uppriktig? Bryr jag mig om andra?


Om jag älskar så kommer många av mina synder att bli förlåtna. Därför vill jag leva ett kärleksfullt liv, men i uppriktig kärlek och inte endast ord eller något som ser fint ut på utsidan. Jag vill att det ska vara äkta och att den kärleken ska sätta andra fria. Jag vill att det ska bli en epidemi av omsorg som sprider sig över jorden.


Vill du vara med i den?

Ovido - Quiz & Flashcards