Alla inlägg den 9 februari 2008

Av Anna* - 9 februari 2008 00:00

28 Var inte rädda för dem som bara kan döda kroppen, men inte kan döda själen! Frukta bara Gud, som kan döda både kropp och själ i helvetet.

 29 Inte en enda sparv, hur lite den än är värd, kan falla död till marken utan att er Far vet det.

 30 Till och med vartenda hårstrå på era huvuden är räknade.

 31 Oroa er alltså inte! För honom är ni mycket mer värda än många sparvar.


Inom oss finns en stadig rädsla för allt vi inte känner till och kan förstå på rätt sätt. Det är djupt mänskligt att se på omständigheter och börja frukta för hur det ska bli och om vi kommer att klara av det som ligger runt hörnet. Men här uppmanar Jesus oss att inte frukta något annat än Gud själv.


Inte ens en sparv faller till marken utan att Gud vet det. Varje strå på våra huvuden är räknade och Gud vet om någon enda kröker våra hårstrån. Som Guds älskade och välsignade barn är vi värda mer än alla sparvar i världen.


Nu tror jag fullt och fast att Gud älskar hela sin skapelse och att även sparvarna är viktiga för Honom. Därför har Han koll på vad som händer med sparvarna också. Inte en enda kan falla utan att Han vet det. Men precis som för oss, är barnen det dyrbaraste, det viktigaste, det käraste vi har.


Jag skulle offra det mesta för att rädda mina barn. På samma sätt är det för Gud. Han ser oss som sina små barn och vill se oss lyckliga. Det Han har, ger Han oss. Blodsförbundet står fast och det betyder att jag ger Honom hela mitt liv och Han ger mig hela sitt. Han får det jag äger och jag får det Han äger. Mina vapen, gåvor, talanger står till Hans förfogande och Hans vapen, gåvor och talanger står till mitt förfogande.


Allt som Gud har är mycket större än det jag har. Ändå är det att jag villigt ger Honom mitt liv som är den största vinsten för oss båda. Han beskyddar mig fullständigt, för om någon bråkar med mig så bråkar de med Gud, för Han står i direkt blodsförbund med mig. Det är en trygghet!

Ovido - Quiz & Flashcards