Direktlänk till inlägg 22 maj 2008

Matt 26:30-35 Om förnekelse och trofasthet

Av Anna* - 22 maj 2008 01:57

30 När de till sist hade sjungit lovsången tillsammans, gick de ut till Olivberget. 31 Där sa Jesus till dem: ”Inatt kommer ni alla att överge mig, för Gud säger i Skriften: ’Jag ska döda herden, och fåren i hjorden ska skingras.’ 32 Men när jag har uppstått från de döda, ska jag gå före er till Galileen och träffa er där.” 33 Petrus invände: ”Även om alla andra överger dig, så ska jag aldrig göra det.” 34 Men Jesus sa till honom: ”Jag försäkrar dig, att redan innan tuppen hinner gala imorgon bitti, ska du tre gånger ha förnekat att du känner mig.” 35 Då sa Petrus: ”Om jag så måste dö med dig, ska jag aldrig förneka dig!” Och alla de andra efterföljarna sa samma sak.


Vi kan ha ärliga och uppriktiga hjärtan, men det är endast det som består trots allt, som är beviset för om vi har förstått och att vi har en tro som övergår allt förstånd. Det som är andligt kan bara förstås på ett andligt sätt.


Det som är osynligt är egentligen mer verkligt än det vi kan se och ta på. Det vi har runt oss är här idag men kan vara borta imorgon. Det krävs bara en liten katastrof för att vi ska se hur otroligt maktlösa vi är på alla sätt och vis. Därför är det viktigt att vi förstår att det finns saker som alltid kommer att bestå.


Det finns ingen som kan ta min tro ifrån mig. Ingen kan stjäla min övertygelse, mitt hopp eller min kärlek. När allt annat försvinner i mitt liv så har jag ändå min tro och min tacksamhet kvar att bygga vidare på.


Skillnaden mellan dem som ger upp och lägger sig ner för att till och med dö, och de som överlever och bygger upp något nytt, är just vetskapen om att Gud är med och styrker och stärker, fyller och ger obegränsat och med en ovillkorlig kärlek.


Det spelar ingen roll vem du är eller vad du har gjort. Gud älskar dig och står på din sida!

 
 
Ulle

Ulle

22 maj 2008 17:29

Tack för dina ord. Känner mig ganska misslyckad nu.

http://stigfinnare.se.nu

 
Ingen bild

Ulle

22 maj 2008 17:30

Och behövde höra detta!

 
Ulle

Ulle

22 maj 2008 17:39

Och nu har jag lyssnat på sången också. Tack att du lade med den!

http://stigfinnare.se.nu

 
Anna*

Anna*

28 maj 2008 00:22

Du är inte misslyckad, bara en vanlig människa, en älskad människa. Gud känner dig och ditt hjärta. Han kommer att leda dig och ge dig vishet på allt sätt. Var inte orolig eller rädd. Gud är med dig!

http://dagensbibelord.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna* - 12 augusti 2008 12:20

 30-31 Sedan lämnade Jesus och lärjungarna området och gick genom Galileen. Eftersom han fortfarande hade mycket att undervisa dem om, ville han vara ensam med dem och försökte därför att undvika all uppmärksamhet. Människosonen kommer snart att bli ...

Av Anna* - 11 augusti 2008 12:08

 25 Jesus såg att folk nu kom springande från alla håll. Då tillrättavisade han den onde anden: Du döve och stumme ande, sa han, jag befaller dig att komma ut ur detta barn och aldrig mer fara in i honom!  26 Anden skrek då vilt och började rycka och...

Av Anna* - 10 augusti 2008 12:00

 14 Nedanför berget hade mycket folk samlats, och resten av lärjungarna hade råkat i diskussion med några judiska ledare.  15 När de fick se Jesus komma gående blev de häpna och sprang fram till honom för att hälsa på honom.  16 Vad är det ni diskut...

Av Anna* - 9 augusti 2008 11:36

 9 När de gick ner för bergssluttningen befallde Jesus dem att inte med ett ord nämna om vad de sett, förrän Människosonen uppstått från de döda.  10 Därför höll de det för sig själva, men talade ofta om det och undrade vad han menade med att uppstå ...

Av Anna* - 8 augusti 2008 11:26

 1 Jesus sa vidare till dem: Några av er som står här nu, kommer att leva kvar och få se Guds rike komma med väldig kraft.   2 Sex dagar senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och Johannes till toppen av ett högt berg.Plötsligt förändrades hans utsee...

Ovido - Quiz & Flashcards