Alla inlägg den 16 maj 2008

Av Anna* - 16 maj 2008 01:48

41 Efter det ska kungen vända sig till dem som står på den vänstra sidan och säga: ’Gå bort från mig alla ni som är dömda att straffas. Gå bort till den eviga eld som har gjorts i ordning åt djävulen och hans änglar. 42 Jag var hungrig, men ni gav mig ingen mat. Jag var törstig, men ni gav mig inget att dricka. 43 Jag var främling, men ni vägrade att ge mig husrum. Jag var naken, men ni gav mig inga kläder. Jag var sjuk och i fängelse, men ni besökte mig inte.’ 44 Då kommer de också att fråga: ’Herre, har vi någonsin sett att du var hungrig eller törstig, eller att du var en främling, eller att du var naken eller sjuk eller i fängelse utan att vi hjälpte dig?’ 45 Och kungen ska svara dem: ’Jag försäkrar er, att när ni vägrade att hjälpa någon av mina minsta, då vägrade ni också att hjälpa mig.’ 46 Och de ska gå bort till evigt straff, men de som följde Guds vilja ska leva för evigt.”


Det är samma sak om vi är så egoistiska att vi inte ser andra människor eller om vi bara vill göra saker så att andra ser det. Då blir vi ögontjänare som är hårda mot andra. Det är när vi ser bristen och struntar i den, som det blir fel.


Ofta tänker jag som så: Allt det jag själv skulle vilja ha hjälp med gör jag för andra. Det jag själv skulle ha behövt stöttning i försöker jag stötta andra i. Osv. Det kallas i bibeln för den gyllene regeln.


Allt vad du vill att andra ska göra för dig det ska du också göra mot dom.


Småflickorna kom hem och sjöng den ofta sedan de varit på det kristna dagiset. Det rymmer väldigt mycket i en enda liten vers. Jag täker ibland på gamla människor som får lov att bo på ett ålderdomshem. Helt plötsligt får de inte längre bo med sin respektive, får inte göra något av det som var tidigare.


De kanske behöver göras iordning klockan halv sju på morgonen och görs iordning för natten till klockan sex på kvällen. Inget blir som vanligt och värdigheten försvinner. Det är inte så jag skulle vilja bli behandlad.


Vill jag att andra ska vara irriterad och sur mot mig? Nej! Då är jag inte irriterad eller sur på de andra heller. Det är lika enkelt som det är svårt. Vi har ju ofta en vana och den kan låta lite tråkig emellanåt. Ändå kan vi välja att inte tillåta oss att nedvärdera andra människor. Vi kan välja att behandla andra med respekt.


Det ger väldigt mycket och utvecklar oss samtidigt!

Ovido - Quiz & Flashcards