Alla inlägg den 9 maj 2008

Av Anna* - 9 maj 2008 00:34

36 Ingen vet vilken dag eller timme slutet kommer, inte ens änglarna, eller ens Guds Son. Bara Fadern vet det. 37 När jag, Människosonen, kommer tillbaka ska världen vara lika sorglös som på Noas tid. 38 Dagarna innan den stora översvämningen kom, åt man och drack och gifte sig. Allt var precis som vanligt, ända till den dag då Noa gick in i arken. 39 Ingen anade någonting förrän den väldiga översvämningen kom och dränkte dem allihop. Ja, så kommer det också att vara när jag, Människosonen, återvänder. 40 Då ska två män arbeta tillsammans på åkern; den ene tas med, den andre lämnas kvar. 41 Två kvinnor ska mala mjöl tillsammans på en handkvarn; den ena tas med, den andra lämnas kvar. 42 Håll er alltså vakna och beredda, för ni vet inte vilken dag er Herre kommer!


Det var alltså ganska vanliga företeelser som människor höll på med. De åt och drack och levde sina liv som folk gör mest. Ingen anade att något skulle ske. Så kom vattnet och dränkte dem alla. De flesta skedde detta för helt utan förvarning.

     När Jesus kommer tillbaka så kommer det inte att finnas någon tid till att hämta något eller göra något vi glömt. Därför behöver vi leva vårt liv som om Jesus skulle komma tillbaka när som helst. Då är vi redo när den dagen kommer.

     Ett sådant liv innebär en djup ärlighet mot vårt eget innersta. Det spelar inte alls så stor roll vad andra tycker och tänker. Det viktigaste är att jag är ärlig inför mig själv och andra. Det viktigaste är att jag gör vad det kommer an på mig att göra.

     Var och en behöver ha sin egen relation till Gud och sin egen bärande kraft i tron och frälsningen. Gud har nämligen inga barnbarn - endast äkta barn!



Ovido - Quiz & Flashcards