Alla inlägg den 20 juli 2008

Av Anna* - 20 juli 2008 01:35

 17-18 Herodes hade nämligen satt Johannes i fängelse eftersom hans fru Herodias ville det. Egentligen var hon hans bror Filippos fru från början, men Herodes hade gift sig med henne. Johannes hade, medan han ännu levde, sagt rent ut till Herodes: Det är inte rätt av dig att leva ihop med henne.

 19 Därför hatade Herodias honom, och ville döda honom, men Herodes var emot det.

 20 Han var innerst inne rädd för Johannes, för han visste att han var en god och rättfärdig man. Han hade visserligen spärrat in Johannes i fängelse, men trots att han kände oro inför honom lyssnade han gärna till honom.


Herodes kände igen rättfärdigheten och innerst inne visste han att Johannes hade rätt. Det inre vittnesbördet var detsamma som det som Johannes döparen uttalade. Då är det jobbigt. Han hade makt att sätta Johannes i fängelse och gjorde det för att frun ville det.


Någonstans insåg han ändå att Johannes hade mycket gott att komma med. Visheten kommer att tala för sig själv. Ingen behöver slå på egen trumma. Det märks om du är rättfärdig. Det märks om du är uppkopplad till Gud. Det märks om du är en människa som är ärlig och uppriktig. Det märks om du har lärt dig hantera besvikelse och vrede.


Andra läser dig mer än du någonsin kan tro. Jag vill att människor ska läsa goda saker i mitt liv. Jag vill vara rättfärdig och gör mitt bästa men det räcker inte till. Jag är människa och har mänskliga reaktioner. Det är endast Gud som kan göra mig rättfärdig och det betyder definitivt inte att jag är felfri utan det är endast av nåd och jag får glädja mig åt det.


Då blir jag också befriad från prestation. Det är ett mirakel i sig.

Ovido - Quiz & Flashcards