Direktlänk till inlägg 18 juni 2008

Mark 1:29-34 Jesus botar Simons svärmor mfl

Av Anna* - 18 juni 2008 09:53


29 När Jesus och hans efterföljare hade lämnat synagogan, gick de hem till Simon och Andreas, tillsammans med Jakob och Johannes. 30 Där låg Simons svärmor sjuk i hög feber och det berättade de genast för Jesus. 31 Han gick då fram till henne och tog henne i handen och reste henne upp. Och febern lämnade henne, och hon lagade mat åt dem. 32 På kvällen, efter solnedgången, kom man till honom med alla sjuka och besatta. 33 Varenda människa i Kafarnaum hade samlats utanför dörren. 34 Jesus botade många sjuka som led av olika slags sjukdomar, och han drev ut många onda andar. Men han förbjöd andarna att tala eftersom de visste vem han var.


När vi tänker på Jesus är det kanske inte främst den som botar sjuka som framträder. Men det var för att bryta band och bojor, sätta människor fria och bryta sönder alla ok, Jesus kom till jorden. Han var den som skulle bli det slutliga syndoffret för vår skull.


Det är genom att Han valde att bli det sista fläckfria lammet som slaktades som vi slipper offra djur till Gud. Det var i Gamla testamentet - Judarnas bibel som offrandet var viktigt. Det ska jag diskutera en annan gång. Men i det nya testamentet har Gud gått ut till vanliga människor - alla som inte är judar - hedningarna och där finns det en enorm nåd.


Vi är alla syndare. Det finns ingen som egentligen skulle ha tillgång till helande och upprättelse, men Jesus kom och gav det till oss genom att Han tog vår plats på death row. Nu är vi fria att göra vad vi vill med våra liv. Sedan kan jag känna en enorm nåd och glädje över att jag får vara ett Guds barn och att jag har en pappa som älskat mig in i döden. En pappa som beskyddar mig fullständigt och ger mig kraft för var dags behov och bär mig om jag inte klarar av att gå själv. En pappa som botar mig och låter mina sår läka med hast.  


Han älskar mig!


Han älskar dig lika mycket!


Tack gode Gud för det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna* - 12 augusti 2008 12:20

 30-31 Sedan lämnade Jesus och lärjungarna området och gick genom Galileen. Eftersom han fortfarande hade mycket att undervisa dem om, ville han vara ensam med dem och försökte därför att undvika all uppmärksamhet. Människosonen kommer snart att bli ...

Av Anna* - 11 augusti 2008 12:08

 25 Jesus såg att folk nu kom springande från alla håll. Då tillrättavisade han den onde anden: Du döve och stumme ande, sa han, jag befaller dig att komma ut ur detta barn och aldrig mer fara in i honom!  26 Anden skrek då vilt och började rycka och...

Av Anna* - 10 augusti 2008 12:00

 14 Nedanför berget hade mycket folk samlats, och resten av lärjungarna hade råkat i diskussion med några judiska ledare.  15 När de fick se Jesus komma gående blev de häpna och sprang fram till honom för att hälsa på honom.  16 Vad är det ni diskut...

Av Anna* - 9 augusti 2008 11:36

 9 När de gick ner för bergssluttningen befallde Jesus dem att inte med ett ord nämna om vad de sett, förrän Människosonen uppstått från de döda.  10 Därför höll de det för sig själva, men talade ofta om det och undrade vad han menade med att uppstå ...

Av Anna* - 8 augusti 2008 11:26

 1 Jesus sa vidare till dem: Några av er som står här nu, kommer att leva kvar och få se Guds rike komma med väldig kraft.   2 Sex dagar senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och Johannes till toppen av ett högt berg.Plötsligt förändrades hans utsee...

Ovido - Quiz & Flashcards