Alla inlägg den 2 juni 2008

Av Anna* - 2 juni 2008 01:11


27 De romerska soldaterna tog honom först till landshövdingens residens, där hela vaktstyrkan kallades samman. 28 De tog av honom hans kläder och satte på honom en röd soldatkappa 29 och gjorde en krona av törne som de tryckte fast på hans huvud. Sedan satte de en käpp i hans högra hand som en spira och föll på knä inför honom och hånade honom. ”Leve judarnas kung!” ropade de. 30 Och de spottade på honom och tog käppen och slog honom i huvudet. 31 När de till slut hade tröttnat på att håna honom, tog de av honom kappan och satte på honom hans egna kläder och förde bort honom för att spika fast honom på ett kors.


Hur många människor har inte blivit hånad och mobbad i skolor och på lekplatser. De har fått utstå plåga och elakheter. Ibland kan jag tycka att barn är mer grymma än aldrig så många vuxna. De gör allt på ett sådant sätt att det inte märks så tydligt och då blir det läskigt.


Andra har fått utstå elakheter från familjen de tillhör eller blivit adopterade av. De har hört hela livet hur klumpiga och hopplösa de är  och får en stympad värdekänsla. Det gör mycket mer ont att få höra det av de människor som ska vara närmast, älska och beskydda en.


Sedan finns det människor som blir uthängda av sina vänner, bekanta, kyrkan, föreningen och andra som ska vara nära och finnas till stöd och hjälp. När dessa sviker så finns det inte så mycket kvar att göra för den som känner sig utsatt och förkastad redan från början.


Jag har varit där. Utsatt för hån och förakt från alla håll under hela livet. När jag mötte Jesus var det svårt för mig till att börja med att förstå att Han aldrig skulle göra en sådan sak mot mig. Han är en gentleman som inte klampar över mig eller hänger ut mig offentligt.


Han är rädd om mig på ett sådant sätt att jag idag känner mig fullständigt trygg med Honom och vet att Han aldrig överger mig eller förskjuter mig. Han älskar mig ovillkorligt. Inte för vad jag gör eller säger utan för den jag är. Han har skapat mig och älskar mig oavsett vad jag skulle kunna ställa till med.


Alla misstag är också bra, för om jag ser dem på rätt sätt så är de till en hjälp för mig i framtiden. Jag kan lära mig av dem och se till att jag inte upprepar dem. Det är livets skola och Gud är suverän på att guida oss igenom vad som än händer på vägen!



 

Ovido - Quiz & Flashcards